Koperta

Skontaktuj się z nami!

Wypadek przy pracy – co robić

< wstecz

Podczas wykonywania obowiązków pracowniczych wynikających ze stosunku pracy może dojść do wypadku w pracy. Może on mieć znaczący wpływ na nasze życie, zdrowie czy karierę zawodową. W 2016 roku doszło w Polsce do 87886 wypadków w pracy, z czego 243 osoby poniosły śmierć, a 467 osób doznało ciężkich obrażeń.

 

Wypadek przy pracy – kiedy możemy użyć takiego terminu

Zgodnie z treścią art. 3 ust 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:

  1. podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności, lub poleceń służbowych,
  2. podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
  3. w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

 

Wypadek w pracy – co zrobić

Gdy nastąpi wypadek przy pracy, pracownik, o ile stan zdrowia na to pozwala, powinien niezwłocznie poinformować swojego pracodawcę o zaistniałym zdarzeniu. Pracodawca powinien zapewnić poszkodowanemu pierwszą pomoc. Dodatkowo o ile to możliwe wysłuchać jego wyjaśnień. Na pracodawcę został nałożony szereg obowiązków w związku z zabezpieczeniem miejsca zdarzenia, ustaleniem okoliczności zdarzenia, których podsumowanie i odzwierciedlenie powinno znaleźć się w protokole powypadkowym. Stanowi on najważniejszy dokument w późniejszym procesie dochodzenia roszczeń. Protokół powypadkowy, zawierający ustalenia co do okoliczności i przyczyn wypadku, powinien być sporządzony nie później niż w ciągu 14 dni od dnia uzyskania informacji o wypadku. Aby poszkodowany pracownik miał również wpływ na ostateczne ustalenia zawarte w protokole powypadkowym może:

  • zapoznać się z treścią protokołu powypadkowego oraz wszystkich jego załączników, a także dokonywać kserokopii tych dokumentów i robić z nich notatki,
  • zgłosić zastrzeżenia do treści protokołu powypadkowego, które muszą zostać później do niego dołączone,
  • wszcząć przed Sądem Pracy powództwa o sprostowanie lub ustalenie treści protokołu powypadkowego.

 

O jakie świadczenia można się ubiegać w przypadku wypadku przy pracy

W związku ze skutkami wypadku przy pracy poszkodowanemu, poza świadczeniami wynikającymi z ubezpieczenia społecznego, przysługuje również możliwość skierowania roszczenia wobec pracodawcy i jego ubezpieczyciela. Poszkodowany może ubiegać się o:

  • jednorazowe odszkodowanie z tytułu powstania szkody majątkowej na podstawie art. 444 § 1 Kodeksu Cywilnego,
  • zadośćuczynienie pieniężne z tytułu powstania szkody niemajątkowej na podstawie art. 445 § 1 Kodeksu Cywilnego,
  • renta na podstawie art. 444 § 2 Kodeksu Cywilnego.

 

W przypadku śmierci poszkodowanego na skutek wypadku członkowie rodziny mogą zwrócić się z roszczeniem do zobowiązanego zakładu pracy o:

  • jednorazowe odszkodowanie za uszczerbek majątkowy (art. 446 § 3 Kodeksu Cywilnego)
  • zadośćuczynienie pieniężne za uszczerbek o charakterze niemajątkowym (art. 446 § 4 Kodeksu Cywilnego).

 

Zatem najważniejsze jest, aby jak najszybciej poinformować pracodawcę o zaistniałym zdarzeniu. Wówczas wszelkie czynności z ustaleniem okoliczności wypadku przy pracy będzie można podejmować na bieżąco, a sam poszkodowany będzie mógł w tym procesie aktywnie uczestniczyć.

 A.D.

 

Więcej informacji na temat odszkodowań uzyskasz, kontaktując się z nami.

W ciągu 48 godzin bezpłatnie przeanalizujemy każdą sprawę i ocenimy możliwość uzyskania odszkodowania. Przedstawimy Ci jasne warunki współpracy oraz ustalimy harmonogram działań prowadzący do uzyskania świadczeń.

 

Pomagamy pokonać trudności!

 

Kontakt

Formularz kontaktowy

Wypełnij nasz formularz elektroniczny i przedstaw zarys swojej sprawy.
Nasz ekspert zapozna się z zagadnieniem w ciągu 48 h i udzieli wskazówek!

Załącz plik Upload wybierz plik Nie wybrano żadnego pliku

Dane teleadresowe

ul. Stacyjna 1 lok.12,

53-613 Wrocław

tel.: 71 738 40 40

infolinia: 0 801 01 30 30

mail: biuro@lpsa.pl

NIP: 8992807157

REGON: 366371520

KRS: 0000664624

Sąd Rejonowy dla Wrocławia Fabrycznej

VI Wydział Gospodarczy

Wysokość kapitału zakładowego: 5 000 000 zł.

Inspektor ochrony danych osobowych

Inspektor Ochrony Danych Osobowych

Katarzyna Talkowska - Szewczyk

tel. 533 340 387

mail: iod@lpsa.pl

Polityka prywatnoci plików Cookies IP Legal Protection S.A.